Toneelspelen bij Act...

Sinds tien jaar speel ik met ontzettend veel plezier bij toneelvereniging Act. Toneelspelen is voor mij een hobby, een uitlaatklep, een leerproces…waar soms ontzettend veel tijd in gaat zitten. Vooral ook omdat Act een vrij kleine vereniging is en we zoveel mogelijk alles zelf doen. Maar ook daar zit een uitdaging in: je leert er veel van en het is heel leuk om met niets te beginnen en gaandeweg de productie te zien groeien.

Halverwege slaat soms de paniek en spanning toe: gaan we het redden, lukt het allemaal wel, komen we niet in tijdnood? Door de jaren heen hebben we geleerd dat we het goed moeten plannen, protocollen als handleiding soms nodig zijn. En iedere keer weer lukt het en brengen we een voorstelling waar we heel trots op zijn met z’n allen.

Iedere keer weer ben ik vlak voor een voorstelling nerveus. Je hebt die spanning nodig maar ik heb mezelf wel eens afgevraagd: ,,Waarom ga ik niet gewoon postzegels verzamelen?” Maar dat is lang zo spannend niet en geeft ook geen kick na afloop.

Toneelspelen is zo leuk, omdat je in de huid van iemand anders kunt kruipen. Wordt er gezegd. Zelf ervaar ik dat anders. Ik heb het gevoel dat het personage van de rol die ik speel tijdens het repetitieproces in mij kruipt. Gaat leven, ik krijg soms een ander loopje of trekjes die ik normaal niet heb. De rol neemt dan bezit van me.

Bij toneelvereniging Act spelen we niet zomaar stukken: we kiezen ze zorgvuldig uit. Geen kluchten maar ook weer geen drama’s. Bij het lezen van een toneelstuk letten we er op of het iets met ons doet. Dan doet het dat –mits goed gespeeld natuurlijk- bij het publiek ook.

Naast onze eigen voorstellingen spelen we ook af en toe mee in ad-hocproducties. In de bibliotheek voor scholen of grote producties zoals laatst in de schouwburg: een bewerking van een stuk van Shakespeare, samen met andere verenigingen. Ontzettend leuk om te doen maar ook heel leerzaam.

Verder doen we af en toe een cursus: zoals vorig jaar: ‘Spreken op toneel’, voor ons op maat gemaakt. Hoe spreek je een tekst uit, hoe zeg je dingen? Wat kun je met je stem doen en met je ademhaling? En hoe vaak kun je de volgende zin achter elkaar uitspreken: ‘Kapotte poppenkoppen?” Probeer het maar eens….

Toneelspelen bij Act is hartstikke leuk en ik hoop het nog heel lang te mogen doen!

Carla Zwart